Gdy zauważysz hałas związany z hamowaniem, różnicę w skuteczności hamowania lub zapach spalenizny podczas jazdy, natychmiast sprawdź hamulce.
Serwisowanie hamulców to jedna z tych rutynowych prac konserwacyjnych, których po prostu nie można zignorować. Części hamulcowe mają długą żywotność i muszą być regularnie serwisowane, a czasem wymieniane, aby działały prawidłowo.
Na szczęście Twój samochód lub ciężarówka zazwyczaj daje Ci wyraźne sygnały, że należy Ci hamować. Czasami są to nieszkodliwe dźwięki, które nie wymagają naprawy lub potrzebne są proste poprawki. Innym razem nie.
Twoje hamulce są jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa w Twoim pojeździe. Jeśli więc zauważysz którykolwiek z poniższych typowych sygnałów ostrzegawczych o problemach z hamulcami, czas poprosić specjalistę o szybkie sprawdzenie Twojego samochodu, ciężarówki lub SUV-a. Pojedziesz bezpieczniej i zlikwidujesz ryzyko droższych szkód.
1. Kontrolka hamulca
Gdy jeden z czerwonych lub żółtych wskaźników hamulca na desce rozdzielczej zaświeci się, może to oznaczać, że zbliżasz się do przeglądu. Może to być również inteligentna elektronika pojazdu ostrzegająca o problemie.
Zaciągnięty hamulec postojowy może również spowodować zapalenie się światła. Upewnij się, że jest w pełni zwolniony, aby potwierdzić, że nie o to chodzi.
2. Odgłosy piszczenia, skrzypienia lub zgrzytania
Słyszysz metaliczny pisk, gdy jesteś w ruchu?
Jeśli zaczniesz słyszeć wysoki dźwięk, który ustaje po naciśnięciu hamulców, prawdopodobnie jest to dźwięk wskaźników zużycia klocków hamulcowych. Są wykonane ze stali, więc wydają ten dźwięk, gdy zaczynają stykać się z wirnikiem.
Informują Cię, że Twoje klocki są zużyte i wymagają wymiany przed uszkodzeniem wirnika, co może być kosztowną naprawą.
Dźwięk zgrzytania podczas hamowania?
Zgrzytanie, które również wyczuwasz w pedale, może oznaczać wiele rzeczy. W zacisku mógł być po prostu jakiś żwir lub kamień, który można łatwo naprawić.
Ale być może zbyt długo obeszło się bez serwisowania hamulców. Klocki hamulcowe mogą być przetarte i słychać metal na metalu, który może tworzyć rowki w tarczy hamulcowej. Niedobrze.
Szlifowanie może być również wskaźnikiem braku smarowania w pojazdach z tylnymi hamulcami bębnowymi. Szczęka hamulcowa (element, który naciska na tarczę, aby spowolnić pojazd) może ocierać się o metalowe punkty styku, takie jak płyta nośna, z powodu rdzy.
Jeśli usłyszysz któryś z tych dźwięków, natychmiast przyjrzyj się swoim hamulcom, aby zapobiec droższym problemom.
3. Kołysanie, wibracje lub zadrapania podczas hamowania
Drgania kierownicy lub wibracje podczas używania hamulców mogą być skutkiem nierównej tarczy.
Tarcze hamulcowe to duże tarcze, które znajdują się wewnątrz kół. Kiedy naciśniesz pedał hamulca, klocki hamulcowe ściskają tarcze, spowalniając je i pojazd. Chcesz, aby wirniki były gładkie i całkowicie równe pod względem grubości.
Z biegiem czasu i tysiącami obrotów koła normalne jest, że powierzchnia wirnika ulega niewielkim wahaniom. Czasami może się też rozwinąć rdza. Podczas serwisowania hamulców czoło tarczy jest często centrowane (wygładzane i wyrównywane) w celu skorygowania tych wad.
Ta praca musi być wykonana dokładnie według specyfikacji twojego pojazdu. Najmniejsze różnice w grubości tarczy — mówimy o tysięcznych cala, około trzech arkuszy papieru — mogą powodować uczucie chybotania podczas hamowania.
Nierówna powierzchnia tarczy może również spowodować, że tarcza uderzy w jeden z klocków hamulcowych podczas wirowania, powodując, że część materiału klocka przeniesie się na tarczę w tym miejscu. Wtedy poczujesz drżenie podczas hamowania, gdy klocek uderza w wybrzuszenie w tarczy.
Inną możliwą przyczyną gwałtownego hamowania jest nieprawidłowe zwolnienie zacisku hamulca. Zadaniem zacisku hamulcowego jest dociskanie klocków hamulcowych do tarcz hamulcowych, co spowalnia pojazd. To ruch tłoka wewnątrz zacisku powoduje ten kontakt.
Tłok może stać się lepki z powodu zużycia spowodowanego wysoką temperaturą lub gruzem drogowym. Może nie wycofać klocków z powrotem do pozycji całkowicie wyłączonej po zwolnieniu pedału hamulca.
Czwartą przyczyną wyboistego hamowania może być uszkodzenie elementów hamulca z powodu nieprawidłowego montażu nakrętki koła. (Nakrętki kół to duże śruby, które mocują oponę i koło do piasty samochodu).
Za każdym razem, gdy opony są zdejmowane, ważne jest, aby nakrętki kół były ponownie zakładane we właściwej kolejności, równomiernie, z odpowiednim dokręceniem (momentem obrotowym). Trzeba to zrobić w układzie gwiazdy, z odpowiednim naciskiem. Jeśli nie, uzyskasz nierównomierne, przedwczesne zużycie wirnika i wrócisz do serwisu raczej wcześniej niż później.
4. Wyciekający płyn
Jeśli doświadczasz miękkiego pedału hamulca, poproś technika serwisowego, aby poszukał płynu wyciekającego z głównego cylindra lub innego miejsca w układzie hamulcowym.
Pompa hamulcowa to jednostka, która wytwarza moc dla Twoich hamulców. Ma zbiornik podobny do tego na płyn do wycieraczek, który zawiera płyn hamulcowy.
Kiedy używasz hamulców, płyn ten jest przepychany przez cienką rurkę, wytwarzając ciśnienie hydrauliczne. Jeśli płyn wycieka z tego układu, moc może nie być wystarczająca, aby zmusić klocki hamulcowe do mocnego zaciśnięcia się na wirnikach.
5. Gąbczasty lub miękki pedał hamulca
Jeśli zauważysz różnicę w oporze w pedale hamulca — wydaje się, że jest „miększy” lub opada na matę podłogową po naciśnięciu — to znak, że potrzebujesz natychmiastowego serwisu. W układzie hamulcowym może znajdować się powietrze lub wilgoć lub problem z pompą główną. Ogólnie rzecz biorąc, w samochodach z hamulcami wspomaganymi pedał powinien zatrzymywać się kilka cm od podłogi. Jeśli masz hamulce ręczne, pedał powinien zatrzymywać się ponad 8 cm od podłogi.
6. Samochód ciągnie na bok podczas hamowania
Może to być spowodowane uszkodzeniem przewodu hamulcowego lub problemem z zaciskiem. Jeden zacisk hamulca może wywierać większe lub pełne ciśnienie podczas hamowania, powodując nierównomierne zatrzymanie.
7. Zapach spalenizny podczas jazdy
Ostry, chemiczny zapach po wielokrotnym ostrym hamowaniu na stromych drogach jest oznaką przegrzanych hamulców lub sprzęgła. Zatrzymaj się natychmiast w bezpiecznym miejscu, sprawdź hamulec postojowy, aby upewnić się, że jest całkowicie zwolniony i pozwól hamulcom ostygnąć. Jeśli tego nie zrobisz, ryzykujesz podgrzanie płynu hamulcowego do wrzenia, co może spowodować awarię hamulców.
Jeśli z koła wydobywa się dym, może to oznaczać zablokowanie się zacisku hamulca i dalszą jazdę bez naprawy może być niebezpieczna.
8. Kołysanie podczas hamowania
Jeśli pojazd kołysze się lub podskakuje podczas gwałtownego hamowania, prawdopodobnie wcale nie jest to problem z hamulcami. Amortyzatory mogą wymagać wymiany.
Nie każdy hałas lub objaw hamowania będzie Cię kosztować. Może to być nieszkodliwy pisk niektórych rodzajów materiałów w klockach hamulcowych. W układzie hamulcowym może znajdować się kurz lub wilgoć, która nie powoduje uszkodzeń. Być może wystarczy dodać nowy płyn hamulcowy.
Ale musisz być pewien.
Części hamulca zużywają się z czasem. Samodiagnozowanie objawów lub opóźnianie serwisowania hamulców może narazić Ciebie i Twoich pasażerów na niepotrzebne ryzyko. I podobnie jak w przypadku wielu problemów motoryzacyjnych, jeśli wystąpi problem, im dłużej go odkładasz, tym bardziej ryzykujesz duże rachunki za naprawę.