Silnik Twojego samochodu pracuje w bardzo wysokich temperaturach. System chłodzenia istnieje wyłącznie po to, aby zapobiec dosłownie stopieniu się silnika od wewnątrz. Układ chłodzenia składa się głównie z chłodnicy, wentylatora, termostatu, pompy wody oraz szeregu węży, które umożliwiają przepływ płynu chłodzącego przez silnik w celu obniżenia jego temperatury roboczej. Jeśli którakolwiek z tych części ulegnie awarii, może wystąpić jeden lub więcej z tych objawów awarii układu chłodzenia.
Wzrastający wskaźnik temperatury
Jedną z pierwszych oznak problemów, na jakie możesz natknąć się, jeśli wystąpią problemy z układem chłodzenia Twojego samochodu, jest wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej, który przechodzi w czerwoną strefę. Istnieje kilka przyczyn, które mogą to spowodować, więc koniecznie udaj się do lokalnego mechanika, aby dowiedzieć się, jaki jest konkretny problem, który może obejmować wadliwy termostat.
Parująca maska
Jeśli kiedykolwiek zauważysz biały dym wydobywający się spod twojej maski, natychmiast zatrzymaj się. Jest to znak, że Twój silnik aktualnie się przegrzewa i należy go wyłączyć, zanim pojawią się większe problemy. Aby kontynuować jazdę, może być konieczne dodanie wody do chłodnicy, ale poproś mechanika o poradę dotyczącą konkretnej sytuacji.
Biały dym ze spalin
Biały dym wydobywający się z rury wydechowej jest często oznaką spalania płynu chłodzącego w komorze spalania. Oznacza to, że wewnątrz silnika wystąpił wyciek, który należy jak najszybciej naprawić.
Niski poziom płynu chłodzącego
Jeśli zauważysz duże, puszyste chmury białego dymu z wydechu, sprawdź zbiornik płynu chłodzącego, aby upewnić się, że w układzie jest odpowiedni poziom płynu niezamarzającego. Jeśli jest niski, możesz potwierdzić swoją hipotezę, że w układzie jest jakiś wyciek, który pozwala na spalenie płynu chłodzącego. Sprawdzanie poziomu płynu chłodzącego powinno być regularną częścią konserwacji pojazdu.
Widoczny wyciek płynu niezamarzającego
Inną oczywistą oznaką problemów z układem chłodzenia jest widoczny wyciek płynu chłodzącego. Płyn chłodzący, znany również jako płyn niezamarzający, ma zazwyczaj jasnozielony kolor i słodki zapach. Zwykle gromadzi się pod przodem pojazdu, jeśli rzeczywiście występuje nieszczelność.