Stary, ale jary. To właśnie takie powiedzenie charakteryzuje samochody retro. Podobnie jak wysokiej jakości koniak, z biegiem lat stają się droższe. Światowej klasy kolekcjonerzy samochodów próbują zamawiać amerykańskie samochody zabytkowe, wydając duże sumy. I nie jest to zaskakujące, ponieważ retro samochody sportowe to osobna, wyjątkowa historia, symbol chwały poprzednich właścicieli, zamrożone w metalu cała epoka.
Samochody retro to nie tylko środek transportu z ubiegłego wieku, ale najważniejszy element historii rozwoju naszej cywilizacji. Ponadto niektóre stare samochody są wyjątkowymi i niepowtarzalnymi dziełami sztuki motoryzacyjnej, a dziś wzbudzają wśród kierowców nie mniejszy podziw niż wtedy, gdy pojawiły się po raz pierwszy. Następnie porozmawiamy o wyborze najpiękniejszych i stylowych samochodów retro.
Najdroższe samochody zabytkowe na świecie
Milionowe samochody zabytkowe nie zostaną uwzględnione w tym rankingu. To brak szacunku dla samochodów retro. W przypadku takich aut kwoty liczone są w dziesiątkach milionów. Okazją do ich zakupu jest wystawa samochodów retro. Dodajemy, że koszt takich aut rośnie z roku na rok. Z tego powodu kolekcjonerów można zaliczyć do doskonałych inwestorów.
Samochody są dodawane do TOP w rosnącej kolejności ich ceny. Ceny aut dodawanych do rankingu są określane przez ceny najnowszych nabytków na światowych aukcjach.
- 1966 Chevy Corvair
Ta marka samochodów została po raz pierwszy wprowadzona w 1960 roku. Ten samochód ma tylko dwoje drzwi. Styl to jego kabriolet, model z fantastycznymi liniami, który świetnie wygląda pod różnymi kątami. Druga seria Corvair ma 4 opcje silnika – 95, 110, 140 i silnik z turbodoładowaniem o mocy 185 KM.
- 1962 Ford Thunderbird
Możesz zobaczyć ten samochód na dowolnych aukcjach. W sprzedaży wiele rodzajów w nienagannej jakości. Cena sięga 10 USD. Zasadniczo samochód jest wyposażony w 000 litrów. V6.4, który wytwarza 8 KM, ale istnieją mocniejsze opcje, które rozwijają 300 KM. Nadwozie w stylu cabrio to najbardziej pożądany model dla miłośników klasycznego stylu.
- Bugatti Typ 57SC Atlantic
Ten samochód to legenda motoryzacji z 1930 roku. Konstrukcję pojazdu opracował założyciel marki Jean Bugatti. Ze względu na zastosowanie specjalnego stopu magnezu i aluminium, karoseria nie mogła być spawana, z tego powodu elementy auta połączone są nitem.
Istnieją tylko 3 typy 57SC Atlantic tej marki samochodów. Jeden z tych samochodów uległ wypadkowi pod pociągiem. Ale ku wielkiemu szczęściu entuzjaści go przywrócili. W rezultacie kierowcy nadal są entuzjastycznie nastawieni do tego najrzadszego pojazdu. Jednocześnie jego cena na aukcji sięga około 35 milionów dolarów, ale w rzeczywistości jest bezcenna.
- Ferrari GTO 250
Nie mniej legendarny samochód, który wyszedł z bram produkcji w Maranello, w Emilii Romagna we Włoszech. 250 GTO jest zaskakujące, ponieważ ogromna liczba samochodów wyścigowych wydała pozwolenie na jazdę po torach ogólnego przeznaczenia. Tak więc GTO oznacza Gran Turismo Omologato – „dozwolone w wyścigu Gran Turismo”. Zrobiliśmy to ze względu na to, że seria Grand Touring Group 3 zawierała zazwyczaj tylko samochody, które można kupić.
Zakup 250 GTO nie jest łatwy. Zwykły bogaty człowiek nie mógłby kupić tego samochodu. Każdy nabywca mógłby zostać zaaprobowany przez samego Enzo Ferrari, który ma doskonałe usposobienie. Z tego powodu tylko niektórzy z najbardziej oddanych fanów marki mogli mieć ten samochód. A takich szczęśliwców było ponad 39.
Włoski kierowca wyścigowy i jednocześnie przedsiębiorca, Luigi Chinetti był dealerem Ferrari i przyjacielem Enzo Ferrari. W 1956 utworzył zespół wyścigowy NART, który skutecznie startował w różnych zawodach przy użyciu włoskich samochodów.
Wkrótce po zademonstrowaniu GTB/275 z 1966 r. na IV Salonie Samochodowym w Paryżu, poprosił Ferrari o stworzenie otwartego modelu samochodu. Jednak firma wypuściła już kabriolet 330 GTS, był prezentowany w Paryżu, a Chinetti go odrzucił. Następnie zwrócił się do Sergio Skalettiego. W tym czasie jego fabryka produkowała jedynie nadwozia zaprojektowane przez Pinifarinę. Chociaż wciąż pamiętał, jak tworzyć piękne samochody.
Po wyprodukowaniu jasnożółtego Ferrari 275 GTB NART, został wysłany do Ameryki, aby wziąć udział w 12-godzinnym wyścigu Sebring. Potem samochód znalazł się na okładce Road & Track, to już w 1967 roku. W następnym roku „zagrał” w filmie The Thomas Crown Affair. Teraz jest czerwony, samochód „pozował” w głównych scenach.
Ze względu na duże zapotrzebowanie na samochód, w filmach i na łamach różnych magazynów, Chinetti wypuściło jeszcze 9 samochodów. Ale pomimo publicznego sukcesu model nie mógł zainteresować kupujących. Ostatnie kilka samochodów sprzedało się po cenie poniżej 275 GTB/4.
- Jaguar E-Typ
Ten samochód jest jednym z najbardziej znanych, który został wydany w Wielkiej Brytanii i prawie referencyjnym angielskim samochodem. Podobno kiedyś sam Enzo Ferrari nadał mu miano najpiękniejszego samochodu w historii. I wszyscy się z tym zgodzili.
Ponadto wdrożono limitowaną serię Lightweight, w sumie wyprodukowano około 18 takich pojazdów, ale wyprodukowano tylko 12. A ten pojazd jest tak legendarny, że w 2014 roku Jaguar zdecydował się wypuścić kolejne 6 samochodów. W dodatku nie była to zwykła replika, a najprawdziwsza kontynuacja kategorii: do jej produkcji użyto identycznych materiałów i technologii, jak w 1960 roku. I nawet numery podwozia są takie same, jak zarezerwowane pół wieku temu.
- Mercedes-Benz 300SL
Ten samochód należy do innej legendy i pierwszego po wojnie samochodu sportowego Mercedesa. „Gullwing” to kolejny przydomek samochodu ze względu na charakterystyczny kształt drzwi. Został zaprojektowany z myślą o wyścigowych osiągach. Nawet te drzwi są wykonane w ten sposób ze względu na ramę auta – rury, z których się one opierały, znajdują się nieco mniej niż barki kierowcy. W rezultacie stworzono pionowe opcje otwierania drzwi, aby zachować ościeżnicę w stanie nienaruszonym.
iezwykła jest też kierownica: aby wsiąść do samochodu, kierowca musi ją najpierw pochylić, inaczej nie będzie mógł wbić nogi. Aby uruchomić samochód, po prostu nie da się go uruchomić za pomocą kluczyka: musisz najpierw podłączyć zapłon, następnie ręcznie podłączyć napęd pompy paliwa, wyciągnąć przepustnicę, a następnie podłączyć silnik i wcisnąć przełączniki pompy paliwa i przepustnice powietrza na swoim miejscu.
- Cadillac V-16
Prawdziwa seria samochodów, której nie można zaliczyć do „koncentracji luksusu”. Sercem samochodu jest potężny 16-cylindrowy silnik w kształcie litery V o pojemności 7,4 litra. od którego samochód ma swoją nazwę. Samochód ten produkowany jest w różnych wersjach nadwozia – od dwudrzwiowego coupe po luksusową czterodrzwiową limuzynę. Produkowali również modele z zamkniętym przedziałem pasażerskim i otwartym siedzeniem kierowcy – podobny rodzaj nadwozia nazywa się „samochodem miejskim”.
Samochód miał „szczęście” wyprodukowany w 1930 roku – w święto Wielkiego Kryzysu. Chociaż nie mogło to uniemożliwić produkcji Cadillaca V-16 aż do samych lat 40. – a potem koncernowi udało się nawet wyprodukować drugą generację tych luksusowych pojazdów.
- Rolls Royce Srebrny Duch
Na początku produkcji samochodów dowolnego typu samobieżny powóz był już drogi i miał status, ale Rolls Royce nawet w tym czasie różnił się od wszystkich środowisk. A Silver Ghost, który jest produkowany od około 20 lat, nadal jest uważany za wzorzec dla samochodów luksusowych. A także Lenin wybrał ten konkretny samochód – choć w kraju, który dopiero się narodził, głosili równość, ale niektórzy byli bardziej równi niż inni.
Nawet samochód nie bez powodu otrzymał nazwę Silver Ghost: słowo „duch” jest aluzją do bezgłośnej pracy silnika w tamtym czasie. Jednym z pierwszych, który otrzymał tę nazwę, był numer podwozia 60551, który został pomalowany na srebrny odcień. W rezultacie nazwa ta utknęła w dowolnej kategorii i stała się najbardziej znaną marką motoryzacyjną.
- Porsche 550
Samochód ten należy do pierwszego samochodu sportowego na drogi publiczne, który w ramach swojej marki, bardziej związanej z wyścigami, stworzył słynny Ferdinand Porsche. Więc w zawodach były głównie używane. Samochód został wyprodukowany w 2 wersjach: z zamkniętym coupe i otwartym pająkiem. Wszystkie pająki po bokach otrzymały specjalne kółka, na których właściciele podczas wyścigów umieszczali własne numery.
Najsłynniejszym właścicielem Porsche 550 jest James Dean, który na bokach swojego samochodu namalował liczbę 130. Aktor chciał ścigać się własnym samochodem, ale zmarł na tydzień przed wyścigiem. W tym samochodzie z czerwonym skórzanym wnętrzem, które kupił na kilka dni przed tragiczną jazdą.
- Alfa Romeo 8C 2900
W latach 30. pochodząca z Włoch Alfa Romeo wyprodukowała 43 samochody 8C 2900 – każdy model jest wyjątkowy na swój sposób. Wahała się od krzykliwych coupe z ekskluzywnym nadwoziem po samochody wyścigowe, które konkurowały ze Scuderia Ferrari, która nie produkowała jeszcze własnych samochodów, ale używała podwozia Alfa Romeo i Fiata.
Samochody przeznaczone do codziennej jazdy produkowane były przez producenta samochodów z następującymi rodzajami studiów nadwoziowych: Carrozzeria Touring i Pininfarina.
- Delahye 175
Dziś o tym koncernie wiedzą tylko wyrafinowani uzależnieni od samochodów, aw pierwszej połowie XX wieku był on liderem francuskiego przemysłu motoryzacyjnego, który specjalizował się w pojazdach luksusowych. Jednak po II wojnie światowej obszar luksusowy nie był tak poszukiwany, a koncern nie mógł przetrwać załamania rynku. Jednak przed własnym zamknięciem Delahaye wypuścił serię pięknych modyfikacji 175, które otrzymały doskonałe korpusy.
Najpiękniejszy z nich to 175 S Roadster Saoutchik, zaprojektowany przez konstruktora nadwozi Jacquesa Saoutchika. Wygląd samochodu sprawiał wrażenie, że samochód praktycznie przelatuje nad torem. Ten 175 S Roadster był tak spektakularny, że do dziś zdobywa nagrody za swój design i wygrywa zawody samochodowe.
- Mercedes-Benz SSK
Wyścigowy Mercedes SSK to ostatni samochód Ferdynanda Porsche, który zbudował jako pracownik. Choć wyprodukowano mniej niż 40 egzemplarzy, SSK jest najbardziej kultowym samochodem w historii. Jednocześnie około 50% modeli zostało wypuszczonych na występy w zawodach, a te samochody zawsze były faworytami.
Niestety, po wzięciu udziału w wyścigach i II Wojnie Światowej przetrwało tylko 5 modeli – wszystkie inne uległy zepsuciu lub okazały się dawcami na bardziej „szczęśliwe” samochody. W rezultacie Mercedes-Benz SSK jest najdroższym i najrzadszym samochodem na świecie.