Nierównomierne zużycie opon jest zwykle spowodowane nieprawidłowym osiowaniem, nadmiernym lub niedopompowaniem lub zużytym zawieszeniem. Pomocne może być poznanie poniżej różnych nierównomiernych wzorców zużycia opon i tego, co mogą one sugerować na temat Twojego samochodu.
Opony są niezwykle ważnym elementem Twojego samochodu i dobrze jest je okresowo sprawdzać, aby zobaczyć, jak sobie radzą. Niezależnie od pory roku, skutki zimy mogą pozostać w oponach: śnieg, sól, niskie lub zmienne temperatury oraz zimowe wyboje, które często niszczą jezdnie, mogą powodować zużycie. W rzeczywistości opony w Twoim samochodzie często mają do opowiedzenia historię, a jeśli chcesz określić, jak dobrze radzą sobie opony, musisz być w stanie zrozumieć, co oznaczają wzorce zużycia opon.
TYPOWE WZORCE I PRZYCZYNY ZUŻYCIA OPON
Dokładnie przyglądając się oponom, możesz określić, czy opona zużywa się prawidłowo, czy też należy rozważyć wymianę. Oto pięć typowych wzorców zużycia opon, o których należy pamiętać:
Co może powodować nadmierne zużycie wewnętrzne lub zewnętrzne?
Według Bridgestone nadmierne zużycie wewnętrznej lub zewnętrznej krawędzi opony sugeruje, że coś może być nie tak z geometrią kół . Aby rozwiązać problem, prawdopodobnie będziesz musiał umówić się na spotkanie z mechanikiem.
Co może powodować zużycie środka?
Jeśli środek opony zużywa się szybciej niż krawędzie, prawdopodobnie opona jest nadmiernie napompowana. Według Edmundsa, powinieneś znaleźć właściwe ciśnienie w oponach dla swojego pojazdu, patrząc na naklejkę zwykle znajdującą się na ościeżnicy po stronie kierowcy lub w instrukcji obsługi . Odpowiednio dostosuj ciśnienie w oponach, aby zapewnić płynną i bezpieczną jazdę.
Co może powodować zużycie krawędzi?
Jeśli zewnętrzne krawędzie opony zużywają się szybciej niż środek, opona jest prawdopodobnie niedopompowana, mówi Popular Mechanics. Postępuj zgodnie z zaleceniami dotyczącymi ciśnienia w oponach z boku opony i w razie potrzeby dodaj powietrza do opony.
Co może powodować zużycie wierzchołka?
Ukośne ząbkowanie opony, znane jako „zużycie wierzchołka”, sugeruje, że zawieszenie może być zużyte, wygięte lub w jakiś sposób uszkodzone, mówi Pep Boys . To poważny problem i prawdopodobnie będziesz musiał natychmiast umówić się na spotkanie z mechanikiem.
Co może powodować niejednolite zużycie?
Niejednolite zużycie oznacza, że opona nie jest wyważona. Zakręć mechanicznie i obróć opony, ponieważ może to pomóc w wyrównaniu zużycia. National Highway Traffic Safety Administration sugeruje wyważanie kół co 7500 km, ale dobrze jest najpierw zapoznać się z instrukcją obsługi.
BLIŻSZE BADANIE
Wzorce zużycia to nie jedyne rzeczy, o których można się dowiedzieć z dokładnej kontroli opony. Z boku opony znajdują się również oznaczenia i kody, które dostarczają konkretnych informacji, a informacje te pomogą Ci określić, kiedy należy wymienić opony. Wytłoczone oznaczenia z boku opony zawierają informacje o wszystkim, od rozmiaru opony i nośności po jej temperaturę i przyczepność.
Wszystkie opony są również oznaczone datą producenta. Według SaferCar.gov oczekiwany okres użytkowania opony wynosi od sześciu do 10 lat . Jeśli kupujesz nowe opony, koniecznie sprawdź datę produkcji, ponieważ nigdy nie wiesz, jak długo dana opona jest na stanie.
Niezależnie od tego, czy wzorce zużycia opon sugerują coś tak prostego, jak nadmierna lub niedopompowana opona, czy też wskazują na poważniejszy problem z zawieszeniem lub osiowaniem samochodu, dzięki zrozumieniu, co oznaczają wzorce zużycia opon i wytłoczone oznaczenia, będziesz w stanie lepiej określić ogólny stan zdrowia Twojego samochodu. W końcu Twoje opony to jedyna rzecz, która znajduje się między Twoim pojazdem a drogą